Monday, December 5, 2005

HARI ITU

Akhirnya tiba gak hari tu, hari mama and ayah nak berangkat ke Tanah Suci. Sebelum ke airport we all ke surau dulu sebab ada majlis doa selamat untuk meraikan bakal haji and hajah dari taman tempat aku tinggal. Tahun ni ada 3 couple yang nak pegi. Tapi tak bestnye, bila majlis abis kebanyakan jemaah surau yang pempuan ni dok menangis la pulak. Pelik aku, bukannye kenal rapat pun and most of them baru jek first time aku kenal ari ni. Tapi diaorang punye sedih macam ngeri aku tengok. Aku yang parents nak pegi pun takde la over mcm tu. (Okla, aku memang takde perasaan, tapi kalau korang tengok style nangis tu korang pun akan pelik..confirm!) Bukan ape, aku rasa tak uncomfortable la dengan situasi menangis ni, at least doakan la diaorang selamat pergi selamat balik bukan menangis sampai buat aku rasa berat ati nak bagi parents aku pergi. Tapi biasa lah fitrah kebanyakan orang pempuan, suke menangis...


Sampai airport, urusan pendaftaran and semua yang bersangkut paut aje dah cukup buat aku semput. Konon, nak ambik time off je. Nasib baik aku apply gak cuti. Tapi takpe, untuk diaorang aku sanggup all out ari ni. Masa menunggu lebih kurang 5 jam sebelum departure rasa macam sekejap je. Bila jemaah mula nak boarding aku start rasa sayu tapi try control. (Malu seh since most of the officemates and managers were there). It's going to be more than a month before I get to see them again. Background zikir munajat buat environment lagi sayu. Aku peluk mama. Bila toleh kat adik, aku nampak dia menangis sambil sebelah tangan peluk mama and sebelah lagi dukung hariz. Bukan sikit-sikit punye tapi nangis yang bersungguh-sungguh and wife dia tengah dok kesat air mata adik. Masa tu la aku takleh handle and aku pun terjoin menangis sama. Mama jangan cerita la, time first group start boarding jek dia dah nangis. Ayah tetap cool as always. Entah berapa kali aku peluk and cium mama and ayah aku pun tak tau. Memandangkan diaorang among the last 2 groups yang akan boarding and the area dah lengang sikit, aku rasa ramai kot yang tengok drama kitaorang. Maklumla family jemaah haji lain cuma dibenarkan hantar sampai public concourse area je. Tapi sebab aku keje sini, dapatlah bawak adik, Shina and Hariz naik sampai ke departure hall. Time tu aku dah tak kira dah sapa pun nak nampak. Sedih gak, lama tu kena tinggal tapi diaorang pergi nak beribadat, so kenalah redha.
Apapun aku bersyukur sebab finally tercapai gak impian diaorang nak ke Mekah..Alhamdullillah. Aku doakan diaorang selamat pergi dan selamat balik. Semoga diaorang pulang dengan haji yang mabrur..Amin!