Sunday, July 1, 2007

DILEMMA OF A LATE RISER

I think for the last 3 months I have been late to work almost everyday. What to do, i wasn't a natural born early riser.

Kalau korang tengok cerekarama kat TV3 sabtu lepas, 'Malang Hari bla bla bla' tu kisah pasal satu mamat yang liat nak bangun pagi. Yup, sebijik macam aku, tapi takdela sampai malang bertimpa2 macam kes mamat nih. Dahle kena buang keje sebab lambat masuk opis, pastu keta kena tarik, then bini dia yang dah tak tahan dengan perangai dia lak tinggalkan dia, pastu umah terbakar. Everything happen in the same day. Sadis sungguh kalau jadik mcm tu. Masa citer ni my mum apa lagi amik kesempatan la perli aku.

Inilah masalah aku yang paling bermasalah sekali. Susah giler nak bangun pagi. I thought things will change by moving out from my parents house and staying nearer to the office. Kononnya kalau terlambat bangun skit takpe sebab rumah dekat dengan opis. Tapi nampaknye lagi hampeh, cos there's no one to nag and bang my bedroom door. Even then, there were time when I sleep like a log and wont budge at all despite all the door banging stint my mum did every morning. Lagipun, masa tu boleh ar nak kata traffic jam ke, dok jauh ker sekarang dah dok sekangkang kera pun lambat gak, ape mau cerita?

I've adjusted the time in my handphones, clock and watch 15 to 30 minutes earlier. But everytime the alarm goes off every morning, i just turn it off right away and continue sleeping. Bila 'alarm clock bergerak' aku, Cik Nanie dok kejut, confirm aku mintak 5 minit yang in the end akan jadik 30 minit. Aku pun satu tak reti bahasa gak, saje cari nahas. Sometimes i simply stay in bed because I know that i have extra 30 minutes to spend. Betuk gak kata Cik Nanie, there's no point for me to set all my watch and alarm even 1 hour earlier pun, if I only jump out of the bed in the last few minutes.

So kesimpulannye, pindah sebelah opis pun tak guna kalau habit buruk susah bangun pagi ni tak diubah. Sebab tu la aku sokong usul CUEPACS untuk waktu kerja fleksible. Lagi bagus kalau dipanjangkan ke syarikat swasta & I'll be the first to volunteer. Balik lambat takpe janji aku takyah bangun pagi. Haha!

Camne nak bangun pagi nih? Isk..Isk..