Monday, January 15, 2007

TENTANG KERJA

Lately ni nak update pun takde idea.

Dah dekat sebulan 2007 ni so far life ok ok je. Better than 2006, alhamdulilah. Kenapa this year setakat ni aku rasa better dari tahun lepas? Aku pun heran gak sebenarnye. Kalau ikutkan sama je kadar huru hara & stress tu. Penyumbang utama stress aku ape lagi kalau tak benda2 kat opis ni & diikuti dengan life kat luar opis. Tapi bila aku pikir2 balik, rasanye mungkin sekarang life aku kat luar opis lebih aman & lebih tenang. Tinggal nak control jiwa tang bab bab kat opis ni jelah.

Kat opis awal-awal tahun ni biasalah, huru hara skit especially lepas dapat surat increment sume tu. Pening betul nak melayan. Ada la segelintir yang tak puas ati. Yang berpangkat atas-atas dok komplen pada Pn. Shila & yang berpangkat bawah-bawah dok komplen pada aku. Yang dok komplen kat belakang sesama sendiri pun sure ramai rasanye.

Yang peliknya (walaupun aku sebenarnya tak pelik pun), mereka-mereka yang jumpa aku nak meluahkan rasa tak puas ni kebanyakannnya (bukan semua) staff yang bermasalah. Diaorang kata Head diaorang ni berdendam dengan diaorang la, dah buat keje macam nak mampus tapi increment sikit la, bla bla bla..Tapi untuk orang-orang ni, tak payah la nak klentong aku. Dah korang yang tak buat keje ikut arahan camne nakla Head korang nak rekemen rating bagus. In fact, masa my daily walkabout round pun, memang selalu nampak muka-muka bermasalah ni buat masalah. And kerana diaorang ni gak la aku selalu kena buat rondaan mengejut walaupun masa weekend.

Tahun ni kira tough gak le. Misi utama: Nak mengorganize semula servis department aku & upgrade kepala otak orang-orangnye. Cabaran yang dah tersedia nak handle staff otai kat department aku yang sorang ni. But this year I'm determine to do it, takkan pasal kelemauan dia semua orang kena tempias. Keje dah la slow, berkira pulak tu, banyak excuse, uncooperative, banyak sgt attend personal issue waktu kerja. Bila waktu appraisal melenting sebab dapat teruk. Bukan aku saje nak dengki ke ape tapi kena fair la dengan yang lain. Dah orang lain kena cover keje dia, takkan aku nak bagi dia rating 5 bintang pulak. Dahle tu, dok hasut staff sana sini biar tak puas ati dengan company. Ade ke patut. Ye la aku pun kadang2 tak puas ati gak dengan company, ada masa nyampah dengan top management, tapi aku sedar status aku sebagai staff HR & peranan staff HR ni nak bridge the gap between employee-employer bukan makin keruhkan keadaan.

En. Otai ni pulak jumpa dengan Pn. Shila sebab tak puas ati dengan aku. Nak ngadu yang kononnya aku bagi rating tak fair, tapi muahahaha (ketawa setan) dia kena bambu balik. Sampai in the end Pn. Shila soh dia mintak maaf dengan aku. Nasib baik la engkau nak retire tahun ni En. Otai. Tapi sebenarnye kalau engkau ada ke takde pun sama gak. Buat penat je aku buat Job Description untuk kau tapi keje kau orang lain yang buat. Biarla staff bawah aku tak ramai tapi semua bole buat keje daripada ade ramai tapi setakat jadi perhiasaan & menambahkan overhead cost aje.

Dulu time exBOS memang dia lepas tangan abis. I got to know the good news first and I have to tell the bad news. Semua orang suka nak sampaikan berita baik. In fact, semua orang nak jadi the first one to tell someone the good news. Tapi bila time bad news semua mengelak. Lagi-lagi keje kat HR ni, bila strict skit orang dah menyampah. Salah approach staff nanti staff rasa demotivated la, staff rasa company tak suka dia la..etc etc. Kalau lenient pulak, management bising. Nanti ade isu timbul, HR jugak disalahkan.

Under Pn. Shila aku rasa macam ok skit. At least she is supportive and we both want this department to perform. Buat masa ni aku confident staff aku yang lain (excluding En. Otai) boleh ditrain & boleh dipakai.